M+SD-styre i skånska kommuner är en uppenbar risk

Det är ingen hemlighet att Moderaterna går framåt i opinionen under Ulf Kristerssons ledning. Enligt de senaste valundersökningarna ligger väljarstödet i paritet med valresultatet 2014. Detta ökar naturligtvis förutsättningarna för en alliansregering efter valet 2018 och Kristersson har sedan han blev vald till partiledare lovat att verka för detta. Moderatledaren har också tydligt deklarerat att han inte kommer att samarbeta med Sverigedemokraterna:

Mina värderingar är inte SD:s, jag kommer inte samarbeta, samtala, samverka, samregera med SD.

Samtidigt är det väldigt tydligt att Moderaterna under Ulf Kristersson skiljer sig från Moderaterna under den tidigare partiledaren Fredrik Reinfeldt. Kristersson vill exempelvis förändra asylrätten och inskränka välfärden för nyanlända, vilket sannolikt försvårar samtalen med Centerpartiet och Liberalerna. Det var vidare Reinfeldt, och inte Kristersson, som lade grunden till alliansen och det faktum att Sverige under två mandatperioder styrdes av en framgångsrik regering med en tydlig socialliberal profil.

Även om vi litar på att inte Kristersson vill samarbeta med Sverigedemokraterna nationellt, är han betydligt mer generös med dylika samarbeten på kommunnivå:

Jag vill inte gå in och peka finger till enskilda kommuner som på alla möjliga sätt arbetar i besvärliga parlamentariska situationer.

Det är ett oroväckande uttalande av flera skäl. Dels skickar det tvetydiga signaler om var Kristersson och Moderaterna står i synen på Sverigedemokraterna, men framför allt ger det Moderaterna i Sveriges kommuner ett starkt alibi att ingå i samarbeten med Sverigedemokraterna. I en rad skånska kommuner finns goda förutsättningar för att Moderaterna och Sverigedemokraterna tillsammans kan få egen majoritet efter valet 2018. I kommuner som Höör och Hörby exempelvis, där Moderaterna i valet 2014 gick extra dåligt, kan Kristersson-effekten dramatiskt förändra det parlamentariska läget efter den 9 september. I dessa båda kommuner har dessutom de styrande koalitionerna haft stora problem, om än av olika karaktär, och det är inte långsökt att tänka sig att Moderaterna kommer att söka enkla lösningar för att komma till makten.

En sådan förändring på den kommunala arenan skulle, med stor säkerhet, ändra förutsättningarna även nationellt. I en situation med ett svårt parlamentariskt läge efter valet 2018, skulle Kristersson kunna peka på lyckade M+SD-samarbeten i kommunerna och trots allt bjuda in Jimmie Åkesson och Sverigedemokraterna i värmen. Det vore, när allt kommer omkring, inte alltför osannolikt. Det vore dock en katastrof för Sverige.